Fallet Vincent Franke

Jag har precis läst ut en bok som heter Fallet Vincent Franke. Den var inte sååå superbra.Det tog mig ett tag att läsa ut den för det hände inte så jättemycket i den. 
 
Den handlade väl egentligen om en kille som hamnat snett på något sätt och är beroende av morfin typ. En dag när han är hemma så (eller om det var när han kom hem) väntar det en tjej på han och Vincent (som boken handlade om då) vet inte vad han ska med henne till. En annan kille har bara sagt att hon inte får lämna hans lägenhet och han får inte berätta för någon om henne. 
Ett tag senare är hon försvunnen och Vincent kan inte få tag i henne - han har blivit kär. 
 
Sen vet jag inte egentligen vad boken handlar om haha. Han var väl lite för kaxig eller visste lite för mycket och "den undre världen" försöker få bort honom från gatan och skjuter honom i armen. Efter det går väl allting snett egentligen och han måste därifråpn. Han hittar tjejen igen som hjälper honom till en läkare som även sysslar med lite kriminella saker vid sidan av sin läkarroll. 
Dagen efter hon har sytt ihop honom sticker han och tjejen för att försöka gömma sig men han behövde hem och hämta något först innan de kunde sticka. Några sekunde efter han kommer hem exploderar hans lägenhet (han klarar sig) och han blir därefter misstänkt för mord plus gisslantagning å grund av tjejen som är med honom - hon är med han frivilligt då han räddat henne från ett liv som prostituerad. 
 
Så plötsligt är han efterlyst i hela Sverige på grund av något han inte har gjort för att någon lyckats fånga han på film i samband med alla händelserna. Till sist har det hänt så mycket så han tänker ge upp. Han hade bland annat råkat döda en polis. Och här är jag lite vilse om vad som har hänt egentligen. Han berättar om sig på radion så att så många som möjligt ska vara där när han lämnar in sig eller något men jag vet inte om jag fattat rätt och han istället kör ihjäl sig framför alla människor. Tjejen är med i bilen.
 
Den var en lite konstig bok men inte alls lika konstig om Blod på snö som jag läste innan. Men jag tycker den var lite tråkig. Jag gillar ju sanna historier eller bra kriminalare som Kristina Olssons böcker men detta var lite sådär. Det var tydligen killens debut och då är den ju väldigt bra om man utgår från det, men annars tycker jag inte den var något att ha. Den var inte spännande liksom. Den är inte sann heller förresten om någon trodde det (vilket är konstigt om killen dog, vem berättade ens då haha). Så nej, den är inget jag rekommenderar precis. Lagom tjock dock, typ 250 sidor bara. 
 
Nu tror jag att jag ska läsa den 4e boken i 50 shades serien. Den som handlar om Christians persektiv. Har inte läst den innan då jag känt att den måste va exakt som den första boken och det känns lite ovärt att läsa direkt efter haha, Men nu var det ett tag sen och jag vill ha läst ut alla  i samma serie så man kan gå vidare helt sen. Så nu väntar den! 
 

Kommentera här: