Förvirrad

Jag kollar på en tjej på Youtube som jag nämnt innan - Shaaanxo. Hon bor i Nya Zeeland och deras väder är tvärtemot Sverige. De går alltså från sommar till vinter just nu. Sen kollade jag en annan video där hon fick smink från ett märke och det var deras sommarkollektion. Då började jag tänka på det här med kollektioner. 
 
Jag kan erkänna att jag har noll koll på världen och vilka årstider de har osv. Men hur tänker man när man har valt säsonger på mode osv? Alla länder har ju inte sommar när vi har det. Utgår man från modets land Frankrike eller var kommer det ifrån? Kläder är ju väldigt olika från sommar och vinter i de felsta länder antar jag. Vissa har väl fortfarande vad vi i Sverige kallar för sommar men för dem är det kallt för de är vana vid typ 40 grader på sommaren. Smink spelar ju ingen roll direkt för där spelar inte temperatur någon roll. Man gör ändå jul-kollektioner och annat sånt. Men kläder spelar ju faktiskt roll? 
 
Hur tänker de länder där det är "fel" årstid när modevärlden släpper sommarkollektioner och de själva är på väg mot vinter? Kanske bara är jag som hakade upp mig på detta men det slog mej en rastlös natt att det är lite konstigt. #lugnnattpåjobbet

Kommentera här: