medan han lever - elaine eksvärd

Jag har precis läst ut boken Medan han lever av Elaine Eksvärd. Den handlade om hennes barndom fram till idag då hon som liten blev sexuellt utnyttjad av sin pappa från typ 2 års ålder. Han visade porrfilmer och annan skit som barn inte ska se. 

Det var en intressant bok och inte en bok som gjorde mej arg heller som andra böcker gjort. Varannan kapitel var som en reflektion från när hon satt i rättegången och vittnade mot sin egen pappa. Det hände väl framförallt under 80 och 90 talet och jag vill hoppas och tro att vi inte blundar för dessa saker idag och faktiskt agera om vi misstänker att ett barn blir utsatt. 

Det var rätt bra för i slutet av boken hade gon även med en handbok från Rädda barnen som handlar om hur du lär ditt barn integritet och hur du får barnet att förstå att det är deras kropp och att de har all rätt i världen att säga nej och stoppa folk från att röra den. Jag hoppas att när jag får barn i framtiden att jag kan lära dom allt viktigt dom behöver lära sig för att bli starka människor som kan stå upp för sig och andra, som vet vad som är rätt och fel och här modet att säga till när något inte känns rätt. 


Kommentera här: