En tillräckligt vacker dag för att dö

Läste ut en bok för ett tag sen som heter En tillräckligt vacker dag för att dö och som jag skrev i tidigare inlägg så gjorde den mig arg. 
 
Den handlar om en kvinna som bodde 9 år eller något sånt i Brasilien och älskade det till en början. Hon hittade en fin man som hon fick barn med men sen tog det slut - minns inte varför. Efter det hittade hon en underbar man som desutom lagade fantastisk mat, vilket tydligen är ovanligt i den kulturen. Nu vet jag inte när denna boken är skriven riktigt eller exakt nät detta hände, kan inte minnas att det stod någonstans.Han som till en början var underbar vände sedan helt och han misshandlade henne svårt flera gånger och hon var nära på att dö flera gånger med. Till sist lyckades hon fly till Sverige, ett land hon inte gillade eller hade något förhållande till längre. 
 
Det som gör mig arg med boken är att hon återigen kommer tilbaka till den här mannen oavsett vad han gjort mot henne under alla år. Hon skriver visserligen att det är svårt för alla som inte varit i ett sådant förhållande att förstå hennes val. Hon levde i tron om att han skulle ändras hela tiden, han hade ju sina fina studer liksom. Men jag blir så arg att man är så blind. Dessutom är (eller var i alla fall) då Braslien ett land där du mutar polisen för att slippa straff och för att de ska titta bort. Slog du din kvinna så var det inte konstigt, det är så man lär henne att hon gjort fel osv. Vilket är såååå olikt den svenska kulturen. Visst att det händer men man ser inte bort (förhoppningsvis) när man ser något sådant ske. 
 
Kan jag rekommendera boken? Ja. På ett sätt får man en inblick i en värld där man kanske aldrig ens kommit inärheten av, vilket jag hoppas. Men sen kanske det är bra för de som lever i samma typ om förhållande och inte kommer loss. Nu kanske det inte är en bra bok som ens partner då ska se om partnern är som Jeannettes (författaren) och är extremt svartsjuk och misstänksam mot allt. Men på ett sätt är det en nyttig bok att läsa. 
 
Nu håller jag på med en bok som heter Mamma sa att jag var sjuk och den utspelar sig under 70-80 talet så det är en rätt gammal historia. Den är utgiven i Sverige 2004. Också en konstig historia där folk måste varit blinda. Men mycket har hänt sedan 80-talet inom sjukvården och Socialen. Återkommer med en recension om denna med sen! :)

Kommentera här: