Det här med namn

Jobbade natten till idag och läste Blondinbellas blogg, eller Isabella Löwengrip heter den väl egentligen. Men hon bara skrev kort om sina barn. 
 
Jag är alltid lite fascinerad över hur föräldrar väljer namn till sina barn. Jag har inga egna barn men här kommer lite hur jag själv tänker.
 
Jag har sedan länge bestämt att om det blir en flicka ska något av namnen vara Ebba, tilltalsnamn eller mellan namn spelar ingen roll, det ska bara finnas. Anledning? Jo, min farmor hette det och jag hann aldrig träffa henne innan hon dog så därför vill jag ha med lite från henne på detta viset. Ellie har förövrigt också Ebba som mellannamn, Linda tänker samma som jag kring detta namn + ett annat som kommer under här.
 
Blir det en pojke så ska han heta Per någonstans. Anledning? Jo, min farfar hette detta och honom hann jag inte heller träffa. Båda dog undedr 80-talet så jag var liksom inte ens påtänkt. Trots att jag inte träffat dom kan jag gråta över deras död, kanske just för att jag inte hann träffa dom. Här har Linda med samma tanke då så att Alex heter detta i mellannamn :) Robins pappa heter dessutom Per så det blir bra på två håll! 
 
MEN! Sen har jag snöat in mig på ett namn som jag inte har Robin med mej på alls. Timothy. Jag tjatade länge på Linda att hon skulle ta det namnet om det blev en pojk, och det var nära att det blev så om de inte hade kommit på Alex. Jag fick däremot in det som ett mellannamn ;) Detta är ett namn jag vill ha och har velat sen jag såg Timothy Green, en film om en pojk som har löv på benen. Efter den filmen ville jag ha det namnet! 
 
På flickfronten då har jag på senare tid fastnat för 2 namn, lite Disney är det. Melody eller Melanie. Tycker dom är superfina namn! Linda hade ett fint med ifall det blev en flicka men det vill jag inte skriva ifall det blir en flicka till i framtiden, så ingen tar det ;) Jag tycker att Disney har fina och söta namn så det är väl därför jag fastnat för det. 
 
För dom som känner mig tog det lååång tid innan jag kallade Ellie för Ellie, hon hette lillan för mig. Mina kollegor fick alltid dubbelkolla med mej vad hon hette för jag sa ju det aldrig. Tyckte inte det passade henne, min lilla mysis som hon var. Men nu är det självklart liksom. Konstig det här med namn. Undra hur många som är emot mina namn som jag gillar??

Kommentera här: