Olika namn

Vi har en tjej i min klass som är gravid. Hon la ut på facebook för ett tag sen lite namn som hon gillar och funderar på till ett barn, mitt namn var med ;) Men en person hade kommenterat det och sagt att man ska ha ett namn som man inte behöver förklara stavningen på. Typ Eric med c. Johanna, Johan, Emil och så vidare är ju namn som man tycker har en stavning, så som jag skrev dom. Men så är det inte. För någon dag sen såg jag en Johan med två n, alltså Johann. Johanna är en person jag känner och hon får ofta frågan om det är med två eller ett n.
 
Alltså är dom namn som man själv tycker är självklara inte så självklara. Och efter ett tag i min bransch (även andra där man jobbar med namn varje dag) så ser man verkligen hur många olika stavningar det finns till 1 enda namn.
 
Förutom att mitt namn var med på listan avsöjar jag inga fler. Robins bror ska snart bli pappa och jag har suttit en del med hans tjej och pratat namn. Hon hade många hon gillade men det var många som någon hon kände redan hade. Hon vet vad jag ska ha för namn om jag få en flicka, men jag tror inte hon kommer ta det. Hennes mamma var med om den saken så därför tror jag inte jag behöver oroa mej!
(Mitt fávoritnamn är med i topp tio!)
Två bilder jag hittade på google.
 

Kommentera här: