Skolbänken

I morgon börjar "skolan". Jag ska läsa en kurs som heter Företagsekonomi 1 - Marknadsföring. Sökte 3 olika Företagsekonomi 1 och detta var den som var först av dom, ville läsa så snart som möjligt. Jag kom in på alla 3 men detta var förstahandsval. Jag tror den pågår till vecka 12 om jag inte minns helt fel på veckonummer. 27 mars är sista inlämning av ALLT och jag fyller alltid år vecka 9 (udda info att kunna kanske, vet även om att jag är född en torsdag vilket innebär att jag även fyller 50 år en torsdag) så jag tror det kan bli vecka 12. 
 
Jag har suttit och kollat igenom kursinnehållet och skrivit upp inlämningsdatum i kalendern och skrivit upp vilka kapitel som ska läsas för varje uppgift på själva uppgiften för att ha lite koll. Förbereda så mycket som möjligt alltså! Det enda sega ör att boken är på engelska så vet i sjutton hur det ska gå. Det är 3 inlämingsuppgifter på 1 hp styck, en dugga vad det nu innebär på 1 hp och sen en hemtentamen på 3.5 hp så hela kursen är 7.5 hp totalt. 
 
Jag är faktiskt taggad! Det enda som är lite dumt är att flytten är mitt i allting men jag hoppas jag ska hinna klart med allt. Vi har fått rekommenderade datum uppgifterna ska in men senast 27/3 måste dom vara inne så det är ändå skönt att det inte är stenhårt, även om jag såklart ska försöka hålla den planen. Jag tror inte det blir några provlem att skriva uppgifterna utan det är som sagt boken som skrämmer mej, dels språket men det är även ca 500 sidor som ska läsas och förstås. Jag har inte öppnat den än för att se om det är lätt språk eller inte men ekonomi känns svårt nog som det är så varför skulle det inte vara värre på engelska? 
Vi hade en bok på engelska när jag läste Ungdoms- och missbruksvård och språket i den var extremt enkelt och bra vilket gjorde mig överraskad men den handlade om 8 steg i en behandling viket inte var så svårt att förstå. Här kommer vara ord jag inte ens fattar på svenska. 
Aja, tur jag har en mamma som jobbar med ekonomi, hon kan nog tolka åt mej om det behövs! 
 
jag tror väl jag berättat att jag skulle börja läsa? Eller har jag bara skrivit att jag sökt kanske? Minns verkligen inte för jag sökte dessa i början på september så var ett tag sen. Jag sa till Lucas att jag visste att jag skulle komma in på alla 3 kurser redan då men jag var inte helt säker på vilken jag ville läsa mest. Känns äckligt att säga att man vet att man kommer in på något, självgod typ? Men jag har bra meritpoäng sen innan så det var därför.
Att jag läser en ekonomikurs är enbart för att kunna få andra jobb i framtiden. Jag vill inte var kvar på hotell hela mitt liv utan jag vill ha ett 7-16 jobb enbart vardagar och det är ju typ kontor som gäller då och när jag kollade lite administrativa jobb för ca 1.5 år sedan så ville de ha någon med någon typ av ekonomierfarenhet. Tänker att en kurs inte skadar då, har ju en grund då typ. Så nu hoppas vi på att jag blir godkänd! 
 
Här är den underbara boken som kommer sitta klistrad i mina händer närmsta tiden. Godnatt! 
 

Kommentera här: