Syndafloder

jag har läst en bok av Kristina Ohlsson igen, bästa författaren jag vet (förutom JK Rowling såklart;)) 
 
Jag kan säga såhär: hade jag inte behövt jobba hade jag läst hela boken på en dag, den har ca 450 sidor.. Det tog mej faktiskt bara 2 dagar att läsa ut den och jag var helt fast - som vanligt. I början kan böckerna kännas lite luddiga för man får möta så många olika personer som man inte vet vad de har med saken att göra och sen helt plötsligt är de i centrum av allting och ju mer man läser desto mer förstår man. Är det logiskt? 
 
Jag brukar vara rätt bra på att misstänka vad som kommer hända eller vem som är skyldig och jag hade rätt med 1 person i alla fall .Sen hade jag misstankar för som Robin och jag säger när vi kollar på NCIS hemma: han verkar lite skum.. Så kändes det och det var rätt känsla men jag visste inte varför. 
 
Den här boken verkade tyvärr bli den sista i Fredrika Bergman-serien som hon kallar den. Synd för det är så grymt bra böcker!! Men samtidigt vet jag inte riktigt hur hon ska kunna gå vidare med denna serien. Det hände för mycket i denna bok så det var ändå bra slut. 
 
Just den här handlade om folk som blev mördade (som i alla) och det enda de hade att gå på först var en vigselring som tillhörde offrets dotter - som dött 10 år tidigare, mördades av sin pojkvän sas det. De började gräva i dotterns död och upptäckte att pappan dött på samma sätt som sin dotter och mördats med samma modell på vapen. Ytterligare några offer dök upp och de hade alla (utom 1 som inte var tänkt att han skulle dö) mördats på samma sätt som någon annan de kände - pojkvän, flickvän, förälder eller barn, någon de hade koppling till på ett sät där mördaren ansåg att de hade misslyckats. Jag kommer ställa allt till rätta är en mening man läser flera gånger utan att förstå vad det är som ställs till rätta. Och vem är det som ställer allt till rätta? 
 
Medan allt detta händer är det en familj som blivit kidnappad precis innan de ska flytta till Australien. Problemet är att ingen förutom brodern misstänker att de är kidnappade eller att något har hänt dom. Polisen vill inte ta det på allvar och polismannen som blev tilldelad brodern som kontaktperson (eller vad man ska kalla det) försökte lugna med att de haft kontakt med brodern som tros vara kidnappad - vet mer om försvinnandet än han säger. 
 
Vet inte hur mycket mer jag kan berätta utan att avslöja hur den "slutar". Mördaren hittas såklart och erkänner sitt brott och alla inblandade i morden och allting avsläjas och allt slutar bra typ. Förutom att en man till en som jobbar på polisen dör i cancer och hon lämans ensam kvar med 2 barn...
 
Det är många anhöriga som dött i denna bokserie faktiskt nu när jag tänker efter? Aja, LÄS DOM!!! Alla är så grymt bra så det är inte sant alltså. 
 

Kommentera här: