Lingon

För kanske 3 veckor sen slutade jag med mina p-piller, eller mini piller hette det. Sånt får man tydligen inte säga för alla tror att man vill skaffa barn. Svaret är NEJ!!!! Men är det så konstigt att man slutar efter att ha ätit dessa piller i nästan 10 år???? Jag har absolut ingen fakta på om detta är sant eller inte men för mig känns det som att ju längre jag äter dom desto svårare (om inte omöjligt) kommer det vara för mig sen om jag vill bli gravid och sen tror jag inte det är bra att stoppa i sej tabletter varje dag i så många år heller för den delen. Min kropp vet ju inte ens hur det är att ha regelbunden mens längre ju. På sätt och vis är jag glad för i måndags kom den igen, det tråkiga är att vi nu är tillbaka i det gamla igen - mycket och länge med mycket smärta. Jej... Vi har samma problem i släkten nästan alla tjejer tror jag, det börjar i alla fall med mormor så tycker synd om mina döttrar i framtiden om jag får några. 
 
Jag vet inte om mens och preventivmedel är sånt hysh hysh, alltså att man inte får prata om det. För ett tag sen var det sån "hysteri" om att kvinnor inte ska äta p-piller, mannen skyddar ju inte sej så varför ska vi? Och kondom vill man ju inte köra med för det känns inte lika bra. Alltså jag tycker det är så löjligt så det finns inte. Jag skaffade i princip p-piller för att bli av med mensverken, inte bara därför men det är stor anledning till att jag fortsatte äta trots att jag var singel ett tag. 
 
Jag började med ett p-piller märke (på den tiden var det riktiga p-piller) som hette Trinovum. Dessa var så grymt bra för jag visste alltid när mensen kom, samma dag varje månad och jag kunde flytta upp den om jag ville. Sen kanske ett halvår senare fick pappa hjärtinfarkt så då fick jag inte fortsätta med dom för det kunde öka risken för blodpropp för mig. Istället testade jag minipiller som hette Cerazette, funkade inte alls för mig. Efter sommaren det året så satte jag in en stav i armen istället för den hade typ samma funktion som ett minipiller sa dom. Hade den i nästan 3 år och jag kommer aldrig använda mig av det igen. En period blödde jag varje dag i 2 månader. Inte mycket men ändå blod liksom. Fick någon mer tablett som skulle stoppa det men efter någon månad var vi tillbaka i skiten så jag tog ut den tidigare än tänkt. Här återgick jag till Cerazette igen tror jag en kort period för sen försökte jag mig på en spiral. Värsta tiden i mitt liv allstå. Jag tror fortfarande att den inte satt som den skulle för jag hade så ont så länge, ibland domnade typ ljumsken (stavning på det??) och jag hade så ont ibland att jag bröt ihop. Robin fattade ingenting ju haha. Robin har förresten varit med sedan jag hade min stav. 
 
Samtidigt som jag hade spiralen hade jag även medicin mot min acne och eftersom sprialen (om jag fattat rätt) är mest skyddande så att säga. Och jag ville verkligen inte råka bli gravid under min medicinering då det kunde göra ett barn grovt missbildad eller vad dom sa. Så jag plockade inte ut den förrän behandlingen var klar. Då fick jag testa en ny sort minipiller som heter Destogestrel Stada, en billigare variant av Cerazette tydligen. Gillade den skarpt och för mig var den nästan som ett p-piller för jag blödde ytterst sällan och jag hade inte alls sån grov mensverk som jag hade med de tidigare medlen. Av någon anledning fixade dom aldrig så mitt recept var rätt dvs. Desogestrel skulle vara på recept och inte något annat. Men så enkelt var det inte så jag åt Cerazette ett bra tag tills dom fattade att jag inte ville ha den. För mig spelar det ingen roll att dom säger att det är samma tablett typ men olika leverantörer, mår jag inte lika bra med den sorten tänker jag inte äta den. Så jag fick kämpa läääänge innan jag kunde få ett recept på 1 år - då pratar vi om slutet av universitetet - med den sorten jag ville ha.
 
Nu har jag då bestämt mig för att sluta med dom och gjorde det för några veckor sedan. känns väldigt bra faktiskt. Trots att jag inte är van vid hur min perioder kommer se ut nu. Men som sagt: NEJ vi försöker inte skaffa barn nu, har inte tid till det någon av oss. Och NEJ, vi skaffade inte heller stora bilar för att få plats med ungar i dom. Frågor på det? :)
1 Syrran:

skriven

Lite kul för dey jag mest hängde upp mig på med inlägget var ordet lingon, kan inte läsa det utan att tänka det som Stefan säger det i full frys :p

Svar: haha "som ett lingon på en gren" - hade inte ens tänkt på detta (emoji som skrattar så den gråter)
My

Kommentera här: