Blodgivare

För en vecka sen var jag och lämnade blod, tror det var 7:e gången nu. Det betyder att det har pågått i 2 år, men jag tror det är längre för dom behövde inte mitt blod på en lång tid. När jag blev 18 följde jag med mamma till blodgivningen för att skriva in mej och kolla lite vad det innebär. Sen blev jag kallad för dom måste först kolla vilken blodgrupp du har och även så att alla värden ser bra ut. Det var på gränsen att jag fick lämna då för jag vägde 51kg just då och man måste väga min 50kg, men jag är glad att dom "släppte förbi mej", idag väger jag mer än det. Hur mycket mer vet jag inte för jag har inte vågat ställa mej på vågen. 
 
För ett par gånger sen så svimmade jag efter, tror jag skrev om det. Har aldrig gjort det innan, jag har aldrig ens haft näsblod eller halsfluss. Men den gången gick det inte så bra, det var dock mitt eget fel. Tips: Ät och dricka mer än den mängd blod dom tar från kroppen! Det gjorde inte jag den gången men nu ser jag till att vara ledig hela förmiddagen och inte stressa så jag hinner äta en bra frukost och dricka mycket vatten innan. Dom tar ändå 4.5dl tror jag det var, så det är mycket. Dom 2 senaste gångerna har dom dessutom låtit mej ligga kvar efter och gett mej juice och kex så jag inte bara ska stapla iväg efter. Brukar sitta kvar och dricka lite juice och äta knäckebröd också. I princip alla som vet om att jag svimmade säger: men du lämnar inte igen då va? Eller: våga du lämna igen? Med tanke på vad mott blod kan göra för andra människor så låter jag inte en sån "löjlig" sak få mej att sluta. Jag slog mej rätt hårt i huvudet och min höft är fortfarande inte bra (gör ont om jag sitter för länge), men det kan rädda så mycket liv. Jag tillhör även dom med en hyffsat ovanlig blodtyp, AB+ (endast 5%) så därför känner jag att när jag väl behövs för lämning så tänker jag ju ställa upp. Någon gång tog det nog 1 år innan dom fick kalla in mej, i vanliga fall lämnar man var 4:e månad som kvinna och jag tror det är var 3:e som man, dom tar dessutom mer från männen. 
 
En annan sak som jag tycker är värt det är att man får ersättninge efter. Jag tror det är 50kr för själva jobbet + 40kr i bensinkostnad för min del som åker från Alvesta. Det fina med detta är att man kan välja att ge det till barncanceravdelningen. Det sitter en korg med nallar på receptionsdisken och väljer man att ge sina pengar dit istället så får barnen en nalle. Tänk så fint ändå att någon avstå sin ersättning (många måste ju dessutom förlora ett par timmar från jobbet då man kan få vänta ett tag ibland) för att ge ett cancersjukt barn lite glädje och krälek. Vilket barn älskar inte sina gosedjur liksom? Jag gillar det skarpt! 
 
Varför jag skriver om detta är för att jag såg en video med en tjej som ville lämna men som inte kan det. Jag tycker att alla vi som är friska ska lämna blod för man vet aldrig om man en dag ligger där och behöver blod själv, då kan det vara bra om det finns blod att hämta. Det gör inte ont heller. Visst känns det när dom stoppar in nålen men sen sitter den ju fast och då känns det inte något alls. För att återhämta sig lite bättre får man dessutom järntabletter som man ska ta. Man blir lite yr och så när man reser sig tex eller tränar men det går över. Det är bara 1 vecka sen jag lämnade och visst känns det lite, jag brukar bli rätt trött men det försvinner. 
 
Om det sitter någon där hemma (om någon ens läser) som funderar på om man ska lämna blod eller inte - GÖR DET! Nu kan man dessutom boka eller omboka sina tider vid 1177 så man behöver inte ens ringa dom. Boka in en tid för att se ifall du är lämplig som blodgivare, det går så fort! 
Ungefär såhär ser det ut där jag lämnar blod. Dom tejpar fast slangen och nålen på armen och sen rinner det ner i en påse som ligger i en slags våg som gungar upp och ner (som en gungbräda) och sen är det inget mer. Jag brukar också nästan alltid få en boll att klämma på för blodet rinner för sakta, men efter ett par tryck är det som det ska igen! 

Kommentera här: