Livet efter dig - jojo moyes

Har precis läst ut boken Livet efter dig av Jojo Moyes. Ganska sent ute för jag fick den med en ELLE tidning för ett par år sen minst tror jag. Har dock haft mina perioder med deckare och kriminalare istället, älskar såna böcker! Men den här var så extremt bra så jag vet inte hur en författare kan ha lyckats så bra. Jag har filmen sen en tid tillbaka men ville vänta med den tills boken var klar. Jag har nyligen läst ut alla HP böckerna men eftersom jag sett filmerna 100 gånger så visste jag handligen för bra. Denna boken har jag inte läst något om eller sett filmen så visste inte vad som skulle hända, även om jag misstänkte hur den slutade. 
 
Det är en sorglig bok så varninge för gråt kan jag säga direkt. Filmen misstänker jag är ännu värre när man faktiskt behöver SE det. Det var så lätt att komma in i boken och ta del av alla känslor och man var liksom med karaktärerna, en del i gänget. Hade det stått "baserat på en sann historia" vet jag inte om jag hade läst den alls för det är så svårt att föreställa sig ett liv som detta.  Boken har 400 sidor men den är så lättläst och liten så det går absolut att läsa klart den på ett par dagar ungefär. Jag har haft mycket denna veckan och även förra veckan så det tog mej kanske ungefär 1 vecka att läsa ut den. 
 
Jag har nog alla hennes böcker i samma serie eller vad man ska säga. Alla böcker handlar om olika personer och olika handlingar men det är samma tema på omslaget om man säger så. Så jag tror jag har alla och nu funderar jag på om jag ska läsa en av dom också eller om jag ska välja något helt annat. Har massor med böcker som jag inte hunnit läsa på grund av skolan men nu kan jag definitivt läsa massor. Robin gillar zombi-serier och jag haatr dom så medan han kollar kan jag drömma mig bort i andra världar istället. Det bästa med hösten är verkligen läsningen. Jag hade en kollega innan som jag kunde sitta med länge och pratar om olika böcker, vi hade exakt samma smak! Hon hade redan läst denna och varnat mig för känslorna och jag försåtår henne verkligen. Hon kom med bra tips på böcker som hon läst och jag har köpt en del av dom faktiskt. 
 
Alltid när man läst klart en bok kommer känslorna som "vad ska jag göra nu med mitt liv??". Så känns det igen, jag vill bara ha mer av boken men den var så perfekt så tror inte det hade gått ändå. Jag fastnar lätt i en författare om böckerna är bra. Min favorit är Kristina Ohlsson, så fruktansvärt bra skriva kriminalböcker så det finns inte! Jag har skrivit om dom böckerna förr, de är de med färgade ryggar - snygg i bokhyllan! Men jag har inga fler att läsa av henne just nu. Men nu är liksom känslan att jag vill ha mer av Jojo. Tror att det finns 5 eller 6 böcker av henne så jag har ju minst 4 kvar att läsa! I mitt framtida hus ska jag ha ett litet bibliotek och där ska det finnas en vattenkokare och alla mina tesorter och fina muggar. En gosig fåtölj att sitta i och en stor och fin kandelaber. Kan vara ett rätt litet rum för just nu har jag inte så många böcker att jag kan få ett bibliotek men förhoppningsvis kommer jag ha det när jag är äldre sen. 
 
Åter till boken - LÄS DEN!!! De när känslig men det är det som gör den så bra. Och sen kan jag meddela att huvudpersonens pojkvän spelas av han som spelar Nevillie i HP filmerna! Bonus! Så köp eller låna boken av någon, du kommer inte bli besviken! 
 

Kommentera här: