Cellprovtagning

Idag är dagen som jag både sett fram emot men även fruktat ett tag. Jag ska göra min första cellprovtagning någonsin! Jag har tagit sprutor mot livmoderhalscancer men om jag burit på det innan jag tog dom så finns det ju inget skydd. Läste dock att Elsa Billgren burit på sin cancer i 10-15 år och att resultaten varit falskt negativt så finns inga garantier ändå. Hoppas att det kommer gå bra. Jag är mer orolig för hur det kommer kännas. Jag har hört att det ska göra ont, men mamma förklarade att det är mer en lite obehaglig känsla, man känner liksom att någon har varit där inne och gjort något, men inte att det gör ont. Minns inte om Linda fick göra det för ett tag sen och tror inte hon sa att det gjorde ont hon heller, känns som mensvärk typ. Utgår vi från min mensvärk så kommer det göra fruktansvärt ont, men om vi utgår från en "normal" så känns det kanske som när jag satte in min spiral. Det var obehagligt och smärtan kom direkt men den försvann även så fort det var klart (för stunden, hade problem med den i övrigt). Det ska bli spännande! Vid 15.00 gäller det! Återkommer kanske under dagen med en uppdatering.
 
Här är en bild som jag googlade fram. Vi får se...
 

Kommentera här: